6-А українська мова


9 травня 2025 р.

Написання разом і з дефісом неозначених займенників Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично)

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання:












8 травня 2025 р.

Заперечні й неозначені займенники. Правопис заперечних займенників

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: Опрацювати презентацію. § 71 ст. 230-234 вправа 617 (1, 2)





























5 березня 2025 р.

Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання:

До уваги учнів 6-А класу!

    Сьогодні, 5 березня, ми працюємо в наступному форматі. За підручником виконуємо твір-опис природи, ст. 266-267. Вправа 671 (скористайте довідку для написання роботи, складіть та запишіть план). 

    Кінцевий результат має бути наступним: за картиною, що у вправі 671 вами має бути написанотвір-опис природи в художньому стилі.









4 березня 2025 р.

Творення прикметників; перехід прикметників в іменники (практично). Особливості творення присвійних прикметників.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 54 ст. 174; вправа 477 (опрац. правила).





28 лютого 2025 р.

Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: Тема 11 ст. 264, впр. 670, виконати завд. до тексту (1, 2, 3, 4, 5)






27 лютого 2025 р.

Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м’якої груп.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 53 ст. 170, вправа 459 (І, ІІ).





26 лютого 2025 р.

Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 52 ст. 168, вправа 455 (оберіть один варіант)





25 лютого 2025 р.

Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 51 ст. 163, вправа 446 (І, ІІ)




21 лютого 2025 р.

 Написання творів-описів з використанням прикметників-епітетів 

(з обґрунтуванням свого вибору)

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: Тема 12 ст. 266, вправа 671 (довідка)




20 лютого 2025 р.

Перехід прикметників з однієї групи в іншу.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 51 ст. 163 вправа 447 (усно), вивч пр-ла, вправа (п.) 449 (І, ІІ)



19 лютого 2025 р.

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 50 ст. 159, вивч. пр-ло, вправа 439



18 лютого 2025 р.

Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, 

синтаксична роль. 

Повні й короткі форми прикметників. 


 Любі учні, на онлайн-урок перейдіть за посиланням 

https://meet.google.com/pcc-qyyd-xbc

Домашнє завдання: § 49 ст. 156, вивч. пр-ла, вправа 431 (І, ІІ)















































22.02.2023

Завдання виконати у зошиті

Контрольна робота № 3

Речення з однорідними  членами

ТЕСТ

1. Які члени речення можуть бути однорідними?

А головні;

Б другорядні;

В всі члени речення;

Г ніякі.

 

2. Які можуть бути зв’язки між однорідними членами?

А сурядний;

Б підрядний;

В безсполучниковий;

Г змішаний.

 

3. Якою інтонацією треба вимовляти ОЧР?

А пояснення;

Б протиставлення;

В зіставлення;

Г переліку.

 

4. Якими сполучниками можуть поєднуватися ОЧР?

А як, мов, що, бо;

Б і, й, та, ні…ні;

В а, але, проте, зате;

Г або, то, чи, чи то…чи то.

 

5. В усіх реченнях є ОЧР, ОКРІМ:

А Була весна весела, щедра, мила.

Б Забіліла зима, забіліла.

В Мама прокинулась і почала готувати сніданок.

Г Справа і зліва була справжня краса.

 

6. У якому реченні між ОЧР змішаний зв’язок?

А Хай буде мир, і щастя, і добро!

Б Ясна смуга на воді все ширшає, більшає та довшає.

В Тарас Шевченко писав поезії, поеми, повісті, п’єси.

Г Потрібно розрізняти слова «книга» і «книжка».

 

7. У якому реченні використано неоднорідні означення?

А Сучасні українські поети часто пишуть білим віршем.

Б На весілля сестрі подарували білі, кремові, рожеві троянди.

В Рівний, залитий сонцем степ розкинувся переді мною.

Г Ріка була схожа на бурхливу і бунтівну душу гір.

 

8. У якому реченні є два ряди ОЧР?

А Життя кипить і завмирає під спів снігів, вітрів, громів і птахів.

Б Яблука дозрівають, падають і гниють на землі.

В Рослини тихо й поволі ховалися у глибінь водойми.

Г Люблю твої очі та посмішку, голос та пісню.

 

9. У якому реченні правильно розставлені розділові знаки?

А Для приготування напою з малини підійдуть не тільки ягоди а й варення.

Б Про нього останнім часом ні слуху, ні духу.

В Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе.

Г Будуть приходити люди: вбогі й багаті, веселі й сумні.

 

10. У якому реченні є пунктуаційні помилки?

А Молодому організму потрібні фрукти: яблука, груші, сливи, абрикоси.

Б Усюди: на землі, на деревах, кущах, будівлях – лежав сніг.

В Море, скелі, земля – все поволі зникає в тумані.

Г Багато українських міст славляться своїми театрами, наприклад, Київ, Львів, Харків, і Одеса.

 

11. На місці якої цифри треба ставити в реченні ТИРЕ?

Усяке птаство (1) деркачів (2) перепілок (3) куликів (4) можна було викосити в траві.

А  1;

Б   2;

В   3;

Г   4.

 

12. Яке речення з ОЧР потребує редагування?

А Сагайдачний був не тільки воєнним стратегом, а й мудрим державним діячем.

Б У шкільний буфет завезли напої, тістечка, булочки та кулінарні вироби.

В Співаючи веснянки, дівчата беруться за руки й утворюють коло.

Г Є три службові частини мови, як-от: прийменник, сполучник, частка.

2.    Скласти зі словами «земля», «творити» речення, щоб ці слова виступали різними членами речення. Члени речення підкреслити.



23.11.2022

Запрошую вас на  онлайн урок. Посилання вище

РМ№8. Повідомлення на тему про мову (наприклад дієслівний та іменний складений присудки), що вимагає зіставлення та узагальнення матеріалу в науковому стилі


Усна розгорнута відповідь на уроці — це закінчене зв’язне монологічне висловлювання в науковому стилі, для якого характерні композиційна завершеність, чітка послідовність у викладі матеріалу. Це своєрідний звіт про роботу з мови за певний період.

Невміння побудувати зв’язну розгорнуту відповідь призводить до зниження оцінки за знання мовного матеріалу.

Отже, розгорнута відповідь на лінгвістичну тему — це переважно роздум. У ньому визначаються теоретичне положення (тези) і докази. Як вам відомо, доказова частина такої відповіді складається з аргументів, прикладів і їх пояснення, самостійне наведення яких указує на свідоме засвоєння вивченого матеріалу. Завжди дбайте про те, щоб мовний приклад відповідав суті теоретичного положення, яке висувається; думайте, коли достатньо навести для прикладу слово, словосполучення чи речення, а коли — порівняльні ряди певних мовних явищ.

Висловлювання на лінгвістичну тему має вступ, основну і завершальну частини. Вживайте вступні фрази типу: «Між іменником і прикметником є багато спільних і відмінних ознак»; для переходу від теоретичного матеріалу до прикладів та їх пояснень використовуйте слова і словосполучення наприклад, прикладом може служити, крім того, таким чином, отже, поряд з тим, по-перше тощо. Відповідаючи, дотримуйтеся нешвидкого темпу вимови, чітко діліть матеріал на частини, робіть паузи, правильний логічний наголос.

Опрацювання пам’ятки «Як готувати усну відповідь на лінгвістичну тему».

ПАМ'ЯТКА

«Як готувати усну відповідь на лінгвістичну тему»

1. Продумайте тему й основну думку висловлювання.

2. Повторіть теоретичний матеріал з мови, необхідний для розкриття теми.

3. Подумайте про будову усної відповіді (зачин, пояснення, висновок).

4. Доберіть приклади.

5. Для переходу від однієї думки до іншої використовуйте слова-«місточки»: по-перше, по-друге, таким чином, отже тощо.

6. Пам’ятайте, що відповідь має бути в науковому стилі мовлення.


Науковий стиль — різновид літературної мови, що використовується в наукових працях для викладення результатів наукової дослідницької діяльності. Метою наукового стилю є повідомлення, пояснення, тлумачення досягнутих наукових результатів, відкриттів.

Вимоги до наукового стилю:

■ чіткість та однозначність викладу думок;

■ уникання громіздких конструкцій;

■ чітке структурування;

■ логічна завершеність думок.


Практична робота з текстами на основі їх зіставлення (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

— Прочитайте уважно тексти. Зіставте теоретичний матеріал і розкрийте спільні й відмінні ознаки односкладних та неповних речень.

Текст 1

Односкладними називають речення, які мають один головний член і не потребують поповнення структури другим головним членом. Такий головний член не тільки називає якийсь предмет, дію, явище навколишньої дійсності, а й виражає відношення до дійсності, набираючи певної граматичної форми і відповідної інтонації. Другого головного члена у таких реченнях або не може бути взагалі, або формально його можна встановити, але його відсутність не створює враження неповноти речення, а є їх структурною особливістю.

Залежно від способу морфологічного вираження головного члена односкладні речення поділяють на дієслівні та іменні. До дієслівних односкладних належать: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові; до іменних односкладних речень — називні.

Односкладні речення можуть бути поширеними і непоширеними залежно від того, пояснюється головний член другорядними членами речення чи ні (За М. Плющ).

Текст 2

Неповним називають речення, у якому пропущено один або кілька членів (головних чи другорядних), які зрозумілі з контексту або ситуації.

Неповнота граматичної структури таких речень не заважає їм бути засобом спілкування, оскільки пропуск тих чи інших членів не порушує їх смислової завершеності.

Неповні речення за своєю структурою поділяють на такі ж типи, як і повні: пропуск окремих членів речення може бути як у поширених речень, так і в непоширених, двоскладних і односкладних.

Неповні речення поділяють на контекстуальні та ситуативні. Контекстуальними називають неповні речення з пропущеними членами, які вже згадувались у контексті, або у найближчих реченнях, або в цьому ж реченні (якщо воно складне). Ситуативними називають неповні речення, у яких пропущені члени зрозумілі з ситуації (За М. Плющ).

Творчий практикум (компетентність продуктивної творчої діяльності).

Конструювання власного повідомлення.

— На основі опрацьованих текстів узагальніть матеріал у вигляді таблиці. Підготуйте усне повідомлення в науковому стилі на тему «Спільні й відмінні ознаки односкладних і неповних речень».

Домашнє завдання:

Тема 1, ст. 181-184, впр. 396 – скласти повідомлення на основі вправи + виконати за вправою завдання І-ІV

21.11.2022

Запрошую вас на  онлайн урок. Посилання вище

Тема. Порядок слів у реченні. Логічний наголос.

 

1.     Пригадайте, яку тему ми вивчали на попередньому уроці?

2.     Що таке речення?

3.     Які основні ознаки речення вам відомі?

4.     Що ви знаєте про односкладні та двоскладні речення?




Завдання 1. Переписати, підкреслити граматичні основи. Вказати речення двоскладні й односкладні. Один учень працює біля дошки, всі інші пишуть у зошитах.

1.Люблю України коханої небо. (В.Сосюра.) 2.У нічку темну і глуху зросту рясним кущем калини на українському шляху. (А.Малишко.) 3.Пахне чиєсь дитинство казкою медозбору. (М.Сингаївський.) 4.Пахне хлібом, і медом, і сном, не забутим донині. (А.Малишко.)

 

Прочитайте  речення, і подумайте, чим вони відрізняються. Яке Вам подобається більше. Чому?

1.Відходили все далі й далі зрадливі вітряні дні, і вже з другого ранку вони їхали царством весни — адже був кінець квітня! (О. Іваненко)

2. Йшов урок математики, і Шуркові було нудно. (Б. Крекотень)

Так, діти, ці речення відрізняються виразністю мови та наявністю художніх означень.

 

Сьогодні ми з вами дізнаємось про порядок слів у реченні, яку роль він відіграє та як впливає на речення. А також ви навчитель правильно розставляти логічні наголоси в реченнях.

В українській мові порядок слів у реченні вважають вільним, тобто за тим чи іншим членом речення не існує суворо закріпленого місця. Розрізняють два типи порядку слів у реченні: прямий і непрямий.

Прямий порядок слів вважають нейтральним, він є характерним для офіційно-ділового та наукового стилів мовлення. НАПРИКЛАД:  А сон пливе у тихі верболози (І. Шарапов).

У разі непрямого порядку слів (інверсії) основний зміст речення зберігається, але з’являються додаткові смислові   відтінки, посилюється виразність слів. Непрямий порядокслів використовується в художньому та розмовному стилях для виділення змістової значущості тих чи інших слів у реченні або для надання фразі особливого стилістичного забарвлення. НАПРИКЛАД: . А земля моя щастя родить (М. Сом).

Завдання 2.

Прочитайте текст, визначте порядок слів у кожному реченні.

Кішки-рятівниці

Здатність кішок відчувати небезпеку є надзвичайною. їхні мож­ливості вже давно активно використовуються людьми. Кішок беруть із собою на кораблі, підводні човни. А в селах і містах, розташованих на схилах Везувію на східному березі Неаполітанської затоки, немає ро­дини, де не жила б кішка. Відчувши, що вулкан оживає, кішки втіка­ють якомога далі. їхні господарі знають, що головне — від них не від­ставати.

Під час Другої світової війни, коли з неба будь-якої миті могла впас­ти смерть, кішки нерідко рятували господарів, попереджаючи про не­безпеку. Поки акустичні прилади зондували небеса у пошуках ознак бомбардування, що наближалося, мешканці міст спостерігали за по­ведінкою своїх улюбленців. У Європі була заснована спеціальна медаль із вигравіюваними на ній словами: «Ми теж служимо Батьківщині», яку вручали тваринам-рятівникам.

 

Красномовність та вміння гарно висловити свою думку залежить від правильного вживання слів. Тому зараз я пропоную активізувати Ваш словниковий запас та відредагувати речення правильно, уникаючи помилок.

Завдання 3. Відредагуйте речення.

Надворі прохладно. 2. Голольод. 3. Сніжна горка. 4. Проїжджа сторона вулиці. 5. Випадковий прохожий. 6. Пішли пішком. 7. Місто в семи кілометрах. 8. Вулиця ярко опалена.

Молодці, чи все Вам зрозуміло про прямий та непрямий порядок слів? Пригадайте, де найчастіше можна зустріти прямий порядок слів, а де непрямий?

Логічний наголос – це виділення більшою силою голосу найважливішого слова в реченні. НАПРИКЛАД: 1. Завтра відбудеться конкурс . 2. Завтра відбудеться конкурс 3. Завтра відбудеться конкурс.

У наведених реченнях логічно наголошуються виділені слова, бо вони виражають найсуттєвіше в повідомленні, а значить, і мають найбільшу смислову вагу. У цьому можна пересвідчитися, поставивши відповідні запитання. Перше речення є відповіддю на запитання «Коли відбудеться конкурс?», друге  «Чи відбудеться завтра конкурс?», третє  «Що відбудеться завтра?»

Завдання 4. Поставте усно запитання до кожного з наведених речень. З'ясуйте, що нового повідомляється в кожному випадку.

1. У другу зміну вчилися восьмикласники. 2. Восьмикласники вчилися в другу зміну. 3. До гурту підійшла огрядна жінка. 4. Огрядна жінка підійшла до гурту.

 

Завдання 5. Прочитайте текст, правильно розставляючи логічні наголоси.

Україна – таке красиве, величне слово. Величезний дар, отриманий від Бога. Для кожного з нас Батьківщина – це не просто місце, де ми народилися. Це і затишна хатинка, і батьки, і друзі.

За що потрібно любити Україну? Та хоча б за те, що вона одна така єдина в усьому світі. Зі своїми краєвидами, морями та ріками, горами й полонинами. Де ще ви зможете зустріти таких вродливих дівчат і мужніх чоловіків? Та, мабуть, ніде. Наша країна з часів незалежності досить молода. Але її багатовікова історія досі має безліч таємниць і хвилює серця. Ми найгостинніша нація з найсмачнішою кухнею у світі. Ми – політики, спортсмени, артисти. Про українців знають від Сходу до Заходу, від Півночі до Півдня. Ми — найспівочіша нація. А які в нас талановиті письменники. Ліна Костенко, Леся Українка, Валер’ян Підмогильний – цей перелік можна продовжувати майже до безкінечності. Україна – країна талановита й розумна. Не дарма ж Володимир Сосюра писав: «Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди».

Домашнє завдання. ст. 93   , впр.201, 202


16.11.2022

Узгодження підмета і присудка

 Перегляньте відеоурок і виконуйте завдання разом із вчителем

Домашнє завдання: &7ст. 38-39, опрацювати таблицю та правила, впр.73


14.11.2022

Запрошую вас на 1,2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

РМ №7 Письмовий твір-опис місцевосціна основі особистих спостережень у художньому стилі


09.11.2022

Запрошую вас на 1 онлайн урок згідно розкладу груп 

Тема.Способи вираження присудка. Простий і складений присудок


1. Пригадаємо:

- Що ми називаємо реченням?

(Речення – найменша одиниця мовного спілкування і вираження думки. Речення формує, виражає та передає відносно закінчену думку про явища дійсності – реальні, бажані чи можливі).

- Які члени речення називаються головними і чому?

(Підмет і присудок ми називаємо головними членами речення, тому що удвох вони формують і передають думку, тобто синтаксичний центр речення).

- Який член речення називаємо підметом?

(Підмет – це головний член речення, що означає предмет (особу, явище, поняття), про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?).

- Яку роль у структурі речення виконує підмет?

(Підмет – це незалежний член речення, від якого залежить форма присудка).

- Чим може бути виражений підмет?

(Підмет виражається іменними частинами мови, неозначеною формою дієслова).

- Наведіть приклад вираження підмета словосполученням.

- Який член речення називаємо присудком?

(Присудок – головний член речення, що означає дію, стан або ознаку предмета, вираженого підметом, і граматично підпорядковується йому; присудок відповідає на питання що робить предмет?,  що з ним робиться?, який він є?,  ким він є?).

 

2. Запам’ятай!

Опорна таблиця

Тип присудка

Спосіб вираження

Допоміжний компонент

Основний компонент

Приклади

Простий дієслівний

 

Дієслово у будь-якому способі та часі або у неозначеній формі.

Звуконаслідувальні слова, вигукова форма дієслова, фразеологічне сполучення

Вітер пробігає верховіттям

Складений дієслівний

Допоміжне дієслово у будь-якому способі та часі  в поєднанні з допоміжним прислівником треба, можна, потрібно, варто, слід, неможливо; дієсловом  почати, стати, кинутися, продовжувати, могти, бажати, хотіти; або прикметником радий, здатний, ладен, згодний

Дієслово у неозначеній формі

Я для вас рад жити

Складений іменний

Дієслово-зв’язка у будь-якому способі та часі: бути, являти (собою), ставати, вважатися, називатися тощо

Іменник (у Н.В.), прикметник, займенник, числівник (іменна частина) в Н.В., О.В.

У полі холод ночі став ще відчутнішим, ще виразнішим.

 


https://www.youtube.com/watch?v=ES0zBwZbFiI

3. Працюємо усно:

Прочитайте речення. Визначте в кожному граматичну основу. За потреби скористайтеся підказкою.

1. Присудок — це головний член речення, що виражає ознаку підмета, тобто означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? Присудок може означати:

·                     - дію: Батько вишні садив на межі (Г. Чубач).

·                     - стан: Сяють сонцем луки і поля (Є.Маланюк).

·                     - ознаку: Все вужчає на болоті ланцюжок слідів (Ю.Збанацький).

·                     - якість: Поезія повинна бути чиста (Ю.Збанацький).

·                     - кількість: Сто років – це ж дуже багато (О.Іваненко).

·                     - приналежність: Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало моє...(Т.Шевченко).

·                     - родову характеристику: Свитязь – душа народу... (Р.Братунь).

2. За будовою присудки поділяються на простий дієслівний, складений дієслівний і складений іменний.
 А) Простий дієслівний → характеризує дію, стан, ознаку підмета. Він може виражатися:

·                     -дієсловом дійсного способу у формах теперішнього, минулого чи майбутнього часу: Сади пишалися в снігах (М.Стельмах). Внизу під нами чорніє море (Ю.Яновський). Довго ще ясніти буде осінь (В.Ткаченко).

·                     -дієсловом наказового способу: Хай він чекає біля криниці (Є.Малишко).

·                     -дієсловом умовного способу: Зійшло б гаряче сонце, і простяглося би по полю, як струни, бабине літо (М.Коцюбинський).

·                     -інфінітивом: Люди орати, а він спати (Народна творчість).

Б) Дієслівний складенийвиражається сполученням допоміжного дієслова, що виражає граматичне значення підмета, і неозначеної форми дієслова (інфінітива), що виражає основне лексичне значення. Сьогодні він хоче відвідати бабусю. Основна частина, тобто інфінітив — відвідати в реченні називає дію, а допоміжна — хоче показує, що дію відбудеться. Допоміжними бувають такі слова: починати, стати, могти, хотіти, готуватися, мати, намагатися та інші.  
У допоміжній частині можуть вживатися прикметники ( ладен, згоден, рад та ін.); дієприкметники (змушений, покликаний та ін.); прислівники (треба, необхідно, слід, можна та ін.): І рад би вовк в якісь ворота скочить (Л.Глібов).

В) Іменний складений присудок складається з допоміжного дієслова-зв’язки та іменної частини. Іменна частина може виражатися:

·                     -іменником: Дід Захарко був коваль (О.Довженко).

·                     -прикметником: Вулиця була пустельна в темряві (О.Копиленко).

·                     -числівником: Двадцятою і останньою була Анничка (М.Коцюбинський) та іншими частинами мови.

У ролі зв’язки вживаються такі дієслова як бути, стати, називатися, являти, вважатися та ін.

Практичні завдання:

Завдання №1. - усно
  Прочитайте речення. Виділіть граматичну основу. Визначте вид присудка в реченнях. Якою частиною мови виступають частини присудка?
  Приклад: Настрій у Сашка був сонячним та веселим. Настрій – підмет. Був сонячним (та) веселим – складенний іменний присудок, був – дієслово минулого часу, сонячним (та) веселим – прикметники.

1. Галина здавалася неперевершеною у своїй блакитній сукні з польовими квітами в руках. 2. Він давно мав намір відвідати ці місця, пов’язані з гіркими спогадами. 3. Ганна хотіла зупинитися біля тину, проте раптом вирішила йти далі. 4. Вода в озері була чистою та прозорою, наче небесний кришталь. 5. Він був першим, хто спромігся подолати шлях поневірянь і болю після страшної трагедії. 6. Марічка стала дорослішою і сміливішою після нашої останньої зустрічі. 7. Катрусина тітка була пекарем. 8. Дмитрик з малою сестричкою бажали лишитися біля хворої неньки. 9. Вона понад усе любила співати народні пісні та розповідати казки дітям.
 

 Завдання №2 - письмово
  Прочитайте словосполучення. Складіть речення, використовуючи подані слвосполучення як присудки. Який це вид присудка?
  Приклад: Хочу виконати → Я хочу виконати домашнє завдання сьогодні чимшвидше (бажаність дії, можливий початок дії).
1) Почали вивчати;
2) Маю намір спробувати;
3) Хочу відвідати;
4) Змушений залишитися;
5) Вирішив зупинитися;
6) Зобов’язані вміти;
7) Прагнемо пам’ятати;
8) Стали читати;
Які із поданих дієслів вказують на початок дії, її продовження або кінець? Які із поданих дієслів вказують на необхідність, можливість, бажаність чи небажаність дії?
 
 Завдання №3 - письмово
Прочитайте текст. До якого типу мовлення він належить? Обгрунтуйте відповідь. Доберіть заголовок.

Випишіть присудки і визначте їх вид. У простому присудку визначте форму дієслова, якою він виражений. У складеному присудку вкажіть його частини.


 
Попри вигідне географічне розташування та порівняно м'який клімат, Миколаївська область протягом довгого часу не заселялася людьми, про що свідчить відсутність залишків поселень первісних людей на території Миколаївщини. У часи Верхньог палеоліту, коли більша частина територій України вже були заселені нечисленними поселеннями первісних людей, Миколаївська область, яка як і більшість територій України у той час була тундростепом одна із небагатьох залишалася незаселеною.[1]

Перші людські поселення на території Миколаївської області з'явилися у добу пізнього енеоліту IV-III тис. до нашої ери. [2]

Близько 1500 років до н. е. на територію Миколаївської області прийшли кіммерійці, на території Миколаївщини був розміщений кіммерійський племінний центр (протомісто) та кіммерійські кургани


  

Завдання №4 - письмово
Прочитайте і перепишіть
1 абзац тексту. У кожному реченні виділіть граматичну основу. Визначте вид присудка.

Ольвія

У 647-54 р. до н.е., вихідці з Мілету заснували на теренах Миколаївської Області колонію Ольвія у дельті річок Дніпро та Буг, її політичним та економічним центром було однойменне місто, залишки якого розташовані на правому березі Бузького лиману біля с.Парутиного Очаківського району Миколаївської області. Хоча за припущеннями, до греків тут існувало невелике скіфське поселення. Про це свідчать археологічні знахідки ліпленого посуду, бронзових дзеркал та прикрас у звіриному стилі, притаманних скіфам.

Ольвія була рабовласницькою республікою. Законодавчі органи (напр. — збори, рада) та виконавча влада (колегії архонтів, стратегів, агораномів та ін.) були в руках рабовласницької частини населення. Значного розвитку набули землеробствоскотарстворибальствовиноградарство, якими займалися греки та вихідці з місцевих племен, що населяли городище і селища сільськогосподарської округи Ольвії. В самому місті розвивалися ремесла: металообробне, гончарне, деревообробне, каменярське, кісткорізне, прядильно-ткацьке тощо, продукцію яких збували населенню Ольвії, а також скіфамсарматам та іншим племенам, що населяли тоді значну частину території сучасної України. В обмін на ремісничу продукцію в Ольвію надходили хліб, худоба, вовна, риба, а головне - раби. Чимало з цього ольвійські купці продавали у державах грецької метрополії, звідки вивозили вино, маслинову олію, високоякісний посуд, тканини, прикраси, твори мистецтва тощо. Для потреб внутрішньої і зовнішньої торгівлі Ольвія випускала свою монету — здебільшого мідну і срібну, рідше золоту. Населення Ольвії підтримувало зв'язки з АфінамиКоринфом,РодосомПергамомАлександрією та Малою Азією.

Домашнє завдання

Високий рівень:

Скласти вірш про рідний край. Підкреслити присудки (якщо будуть)

Достатній та середній рівень:

Повторити правила, виконати завдання:

З-поміж поданих прислів’їв виписати тільки ті, що містять складений дієслівний присудок.У кожному з виписаних речень виділити граматичну основу.
  1) Робота не дає журитися. 2) Осляча голова мусить думати не менше за конячу. 3) Коли віз поламався, почали дорогу показувати. 4) Після діла й погуляти можна. 5) Цей пороху не дасть упасти. 6) Віника не переламавши, дерево можеш зламати. 7) За таку роботу кашу будеш їсти шилом. 8) Як ти хочеш троянди зривати, на колючки не маєш зважати.


02.11.2022

Запрошую вас на 1, 2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

Оформлення рубрик, стислих описів етапів роботи, аналіз результатів діяльності.



31.10.2022

Ділові папери.

 План роботи.

Складання плану роботи над проектом. Оформлення рубрик, стислих описів етапів роботи, аналіз результатів діяльності

 

Пригадайте:

- Які стилі мовлення вам відомі?

- Охарактеризуйте кожен. Де вони використовуються?

 

 -  Ми сьогодні з вами на уроці будемо говорити про офіційно-діловий стиль.

А тепер подумайте і скажіть, як ви це поняття розумієте? Що воно означає?

Яку роль виконує цей стиль?

 

Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.

 

1). Для ділового стилю характерні такі ознаки: - запишіть у зошит

- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;

- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;

- вживання слів тільки у прямому значенні;

- спеціальна термінологія;

- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

 

2) Прочитати.

 У якому стилі складено текст статті. Довести, що вжито офіційно-діловий стиль. Назвати основні ознаки стилю.

Стаття 68. Кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. (З Конституції України).

 

3) Розподільний диктант: - письмово розподілити на три колонки

Науковий  стиль       публіцистичний стиль      офіційно-діловий стиль

Площа трикутника, родина осокові, економічні реформи, передвиборча боротьба, депутатський корпус, слово надається, відповідальність покласти на..., питома вага, порядок денний, конституційні рамки, заслухати звіт, ведення протоколу доручити.

 

4)  Теоретичний матеріал.

     Будь-який діловий папір складається відповідно до встановленої норми. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.

Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова.

Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява, план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).

 

Плани роботи бувають різні: перспективні (розраховані на кілька років), річні, піврічні, квартальні, плани на місяць, тиждень, план окремого заходу, виробничої або навчальної діяльності установ чи окремих працівників, план розвитку економіки країни тощо.

   За структурою розрізняють прості й складні плани. Основний зміст плану викладається у формі тексту або таблиці. Кожний пункт плану складається з трьох обов’язкових частин: зміст роботи, термін (дата) виконання, виконавці. Колективні плани затверджуються на зборах, а особисті складаються для самоконтролю.

   Важливою для плану є рубрикація правильний поділ на спів мірні частини; дотримання однотипного способу викладу всіх пунктів плану; точність і чіткість формулювань.

План може мати вигляд таблиці, графіка, плану тексту. Обов'язковим є зазначення термінів виконання та відповідальних за певну ділянку (частину) роботи.

 

5)      Ознайомлення із зразком плану роботи.

Зміст роботи

Дата

виконання

Хто виконує

Відмітка про виконання

1

Підготувати клас до Дня знань

01.09

Бондарчук І.

 

2

Взяти участь у шкільній виставці «Моє рідне місто»

12.09

Берегова о.

 

3

Випустити класну газету «Здоровий спосіб життя»

16.09

Мартинюк К.

 

4

Підготувати привітанні для посвяти в гімназисти

24.09

усі учні класу

 

5

Підготувати сценарій до свята «Осінній бал»

26.09

Скакун Р., усі учні класу

 

 

 

 

Яка мета і яке значення цього документа?

Хто, на вашу думку, має його складати?

 

6).   Скласти план підготовки до Свята рідної мови.

 

7).  До поданих іншомовних слів дібрати українські відповідники.

Інформація –

Пріоритет –

Період - 

Контроль - 

Лаконічний - 

Екстрений –

Стимул –

Конкурс –

Приз - 

Президент -

Реалізація - 

Ліквідація -

 

Домашнє завдання – тема 7 ст. 195-197, впр. 411 (скласти план)

 


26.10.2022

Тема. Тире між підметом і присудком 

І. Перегляньте відеоурок 


ІІ. Зверни увагу

Тире ставимо обов'язково

Тире не ставимо (або ставимо лише при логічно наголошеному підметі, за наявності паузи між підметом і присудком)

Якщо підмет і присудок виражені іменниками в називному відмінку: Бджола - відома трудівниця...

(А. Пашківський).

Якщо підмет виражений особовим займенником: Ми українці. Ми - українці!

Якщо підмет і присудок виражені неозначеною формою: Правдою дружити - щастя заслу­жити

(Нар. творчість).

Якщо підмет виражений словами це, то:

Це мій будинок. Це - мій будинок.

Якщо один із головних членів ви­ражений неозначеною формою, а другий - іменником у називному відмінку:

Наше завдання - здобувати знання.

Якщо      присудок виражений прикметником, дієприкметником, порядковим числівником: Найдорожча пісня недоспівана. Найдорожча пісня - недоспівана.

Якщо підмет і присудок виражені

числівниками:

П'ять плюс два - сім.

Якщо перед іменником-присудком є заперечна частка не: Серце не камінь. Серце - не камінь.

Якщо перед присудком є слова це, то, ось, значить:

Поезія - це діло совісне...

(А. Ма­лишко).

Якщо присудок має порівняльне значення:

Новорічна ніч як казка. Новорічна ніч - як казка.

Між групою підмета і групою присудка кома не ставиться, навіть якщо там чується пауза.

IІІ. Виконай наступні завдання

 1. Пунктуаційний практикум.  

Поставити тире між підметом і присудком.

ü Красне слово золотий ключ.

ü Книжка маленьке віконце.

ü Наука срібло, практика золото.

ü Зароблений сухар кращий від краденого бублика.

ü Корінь праці гіркий, але овоч солодкий.

ü Розум скарб людини.

 

2. Списати речення. Вставити розділові знаки між підметом і присудком.

Для мене труд неначе подвиг ратний (В.Сосюра). Наше завдання оволодівати основами наук.

Виконати фонетичний розбір слова труд.

 

3. Списати речення, ставлячи, де потрібно, тире між підметом і присудком.

Дружити в мирі жити (Н.тв.). Слово не горобець, вилетить не спіймаєш (Н.тв.).

Виконати фонетичний розбір слова спіймаєш.

 

4. Списати речення, ставлячи, де потрібно, тире між підметом і присудком.

Говорити не горох молотити (Н.тв.). Слово не стріла, а глибше ранить (Н.тв.).

Виконати фонетичний розбір слова язиком.

 

5. Скласти речення зі словами Батьківщина, Україна, навчання, Донецьк, щоб вони виступали в ролі підмета. Поставити тире між підметом і присудком.


Домашнє завдання.

Опрацювати §8, опрацювати таблицю на ст.. 41, виконати вправу 84.



24.10.2022

Тема. Підмет і присудок. Способи вираження підмета.

 

Просте речення є основною одиницею, що призначена для передавання відносно закінченої інформації. Крім цього, воно є одиницею, що формує складне речення, а також будь-який текст. Саме в простому реченні виявляються його компоненти головні й другорядні члени речення.

 Творче спостереження з елементами аналізу

·         Прочитати текст. Визначити його стильову належність. Дібрати заголовок. Виписати слова або сполучення слів, що становлять граматичну основу речення.

 Справді, людина, якій властиве почуття естетичного смаку, вирізняється з-поміж інших певною завершеністю, цілісністю, тобто є не тільки людським індивідом, а й особистістю. Різниця полягає в тому, що поза індивідуальними ознаками – стать, вік, зріст, колір волосся й очей, тип психіки – особистість володіє також індивідуальним внутрішнім духовним світом, який визначається певними соціальними цінностями та уподобаннями.

Становлення особистості – процес тривалий, який, власне, не завершується до останніх днів життя людини. Проте є вікова межа – від 13 до 20 років, коли формуються основні соціальні характеристики особистості, в тому числі й естетичний смак. Цінність кожної особистості і полягає саме в її неповторності, своєрідності. Значною мірою це досягається тим, що в процесі формування на особистість впливає неповторний комплекс культурних цінностей і духовних орієнтацій. Отже, створюється унікальність умов формування кожної людини. І естетичний смак при цьому стає не тільки інструментом творення такої унікальності, а й засобом її об'єктивації, суспільного самоствердження.

·         Пригадати з уроків української мови в 5 класі, що вам відомо про головні члени речення.

·        Звернути увагу на способи вираження підмета в тексті.



Підметом називається граматично незалежний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні. Підмет відповідає на питання прямого відмінка хто”? що?

Підмет може називати:

Особу як суб’єкт дії або носія ознаки:

1.Багато походів зробив Святослав за своє життя. 2.Прекрасна людина в бою за Вітчизну.

Предмет чи явище:

Садок ріс на волі в глибокій долині.

Дію-процес:

Спинитися вмерти з одчаю й знемоги.

Найчастіше підмет виражається іменником, займенником чи іншою частиною мови в значенні іменника. Наприклад: Забилась тоді туга в молодому стрілецькому серці. Минуле свого краю завжди хвилює. Три просте число.

«Кру» та «Кру» журливо лине в долину імлисту.

Щоб перевірити, чи правильно визначено підмет, треба замінити його займенниками він, вона, воно, вони в називному відмінку. Якщо така заміна можлива, то це підмет, якщо ні — то додаток або звертання.

У підрядних реченнях підмет буває виражений займенником хто, який, що. Слово

що лише тоді виступає підметом, якщо його можна замінити займенником який. Підмет може виражатися й словосполученням. Такий підмет називається складеним.

Способи вираження складеного підмета

1)   Іменник у Н. в. + іменник в 0. в. з прийменником з або займенником. Наприклад: Батько з сином виходять з затінку на сонце.

2)   Іменник з кількісним значенням у Н. в. + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Група приїжджих зупинилася на горбі.

3)   Займенник стільки (скільки) або прислівники мало, чимало, багато + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Багато літ перевернулось, води чимало утекло.

4)   Займенник кожен, дехто, хтось та ін. + займенник у Р. в. мн. з прийменником: Один із партизанів підвівся на стременах.

5)   Числівник у Н. в. + іменник, займенник, прикметник в Р. в. мн.: П’ять ораторів змінюється за хвилину — так кортить усім говорити.

6)   Фразеологізми. Бити байдики — улюблена справа ледарів.

 

Виконання системи завдань.

1. Складіть речення, зробивши подані слова і сполучення слів підметами. Ранок, хто, брат із сестрою, один з учнів, багато днів, Сергій Михайлович, Чумацький Шлях, жити, не, «Зоре моя вечірняя».

2.    Прості підмети переробіть на складені.

1. Шевченко самовіддано любив Україну. 2. За неї йшли битися батьки й сини,

діди й онуки. 3. Багато полягло за її волю. 4. І кожен повинен так само любити її.

3.   

— У реченні визначте граматичну основу, зробіть синтаксичний розбір підмета. Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне.

4.  Творче конструювання

Увести подані словосполучення в речення так, щоб виділені слова виступали в ролі підмета. З’ясувати, чи можна вважати побудовані речення граматичними синонімами.

Зразок. Уміти спілкуватися високо цінується в усьому світі. Уміння

спілкуватися високо цінується в усьому світі.

Відчувати співрозмовника відчуття співрозмовника;

Сприймати виступ сприйняття виступу.

 

Домашнє завдання

1. Дібрати приклади з художніх творів і записати їх у дану таблицю.

Спосіб вираження підмета

Приклад

Іменник Займенник Субстантивовані частини мови:

    прикметник

    дієприкметник

    числівник Інфінітив

Синтаксично нерозкладне словосполучення

 

 


19.10.2022

Запрошую вас на 1, 2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

Просте речення. Двоскладне речення. Головні і другорядні члениречення



17.10.2022

Контрольна робота №1. Повторення та узагальнення вивченого. Синтаксис. Пунктуація. 

Дорогі діти, щоб виконати КР, перейдіть за посиланням і скачайте роботу. Виконувати письмово у робочому зошиті (24 тестових завдання)



12.10.2022

Запрошую вас на 1, 2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

Граматичне помилка та її граматичне значення

Дорогі діти, так як лунає повітряна тривога - онлайн уроку не буде, перейдіть за посиланням і виконайте завдання. Слава Україні! Слава ЗСУ!

Урок тут


10.10.2022

Запрошую вас на 1, 2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

РМ№5 Складання й розігрування діалогу - обміну думками та враженнями від телепередач, присвячених вивченню та збереженню пам'яток історії та культури

10.10.202

 

1.        Перевірка домашнього завдання. (письмово)

 Гра «Продовж речення».

— Діалог — це...

— Речення, що промовляються учасниками діалогу, називаються...

— Діалог властивий ... формі літературної мови.

— За жанровими особливостями діалоги розрізняються на...

 

2.  Робота із цитатами.

Прочитайте афоризми. Поясніть їхній зміст. Сформулюйте за ними тему й мету уроку.

Єдина відома мені розкіш — це розкіш людського спілкування. (А. де Сент-Екзюпері)

Дефіцит спілкування привів до того, що воно з розкоші перетворилося на предмет першої необхідності. (С. Лузан)

Хто каже до ладу, то вухо наставляй, а хто без ладу, то теж не затикай. (Нар. творч.)

Без багато чого може обходитися людина, але тільки не без людини. (Л. Берне)

Для одних форма спілкування — діалог, для інших — монолог. (І. Шевелев)

 

3.  Ігрове завдання «Хто швидше?».

Назвіть за поданими характеристиками передачі провідних українських телеканалів.

1. Розважальне родинне шоу корисних порад. Це легкий невимушений пізнавальний формат. У проекті ви ночуєте поради експертів, як змінити своє життя на краще.

2. Суть проекту полягає в тому, що учасники, які страждають від надмірної ваги, худнуть, при цьому змагаються за приз 250 тис. грн. 20 учасників ділять на дві команди, з якими протягом 5-ти місяців займаються професійні тренери. Під ретельним наглядом тренерів і дієтологів учасники проходять через фізичні змагання, дієти.

3. У ході реаліті-шоу учасники, які пройшли попередні випробування, намагаються довести телеглядачам свої надзвичайні здібності. За кожним випробуванням спостерігають експерти. Кожного тижня спостерігачі вирішують, хто з учасників краще за інших проявить свої здібності, а хто залишить шоу.

4. Єдине дитяче вокальне шоу, де юні вокалісти виборюють звання найкращого. На І етапі конкурсної програми талановиті діти від 7 до 14 років проходять прослуховування. Ті, хто пройшов до основного туру, виступають перед зірковими тренерами, які сидять до них спинами та не бачать ні конкурсантів, ні того, що діється на сцені.

Ключ: 1 — «Все буде добре», 2 — «Зважені та щасливі», 3 — «Битва екстрасенсів», 4 — «Голос. Діти».

 

4. Сформулюйте правила ведення діалогу. (прочитайте наведені, якщо є необхідність додайте свої, або приберіть зайві і запишіть у зошит)

Орієнтовні правила (для контролю і доповнення сформульованих)

·        Будьте завжди ввічливі, привітні і доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтеся до співрозмовника.

·        Будьте уважні до його стану й настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.

·        Не завдавайте людям прикрощів словом. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь, не образивши людину своєю відмовою.

·        Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.

·        Умійте слухати і не перебивати інших.

·        Умійте почати діалог, уживаючи відповідну ініціативну репліку (повідомлення, спонукання, запитання), та швидко реагувати на репліку співрозмовника, підтримувати розмову, додаючи до репліки-реакції свою ініціативну репліку, стимулювати співрозмовника до висловлювання, виражаючи свою зацікавленість за допомогою реплік оцінювального характеру.

·        Використовуйте в спілкуванні етикетні слова. Стежте за культурою мовлення.

 

5. Користуючись наведеними правилами, підготуйтесь до проведення діалогу (ролі директора школи і учня-одинадцятикласника) офіційний діалог-обмін думками за темою «Мій життєвий вибір». Розмову про свої плани й наміри щодо підготовки до майбутньої професії запишіть.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати анотацію або підготувати рекламу улюбленої телепередачі.

05.10.2022 р. 

 РМ № 4. Вибірковий усний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в художньому стилі

1.    Повторімо.

Розповідь – у висловлюванні говориться про дії особи, про події, що відбуваються з особою або предметом.

Опис – у висловлюванні говориться про ознаки, властивості особи, предмета або явища.

Роздум – у висловлюванні говориться про причини та наслідки дій, порушується певна проблема, робляться відповідні висновки.

Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний.

2.    Бесіда.

— Діти, якби ви були гідом, куди б ви, перш за все, повели туристів?

— Яка площа у нашому місті є головною? Чи знаєте ви її історію?

Цікаво, що в столиці України – Києві є не одна головна площа. Виявляється, що кожний район міста має свою головну площу. Про історію однієї з них ми сьогодні і поговоримо, звернувши особливу увагу на пам'ятки, споруджені на ній.

3.    Теорія.

Пам'ятник – пам'ятка. Слова пам'ятник і пам'ятка багатозначні. Та коли слово багатозначне, то серед різних його значень завжди є основне. Так, пам'ятник — це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь, чого-небудь: пам'ятник Шевченкові. Пам'ятка — це предмет культури, що зберігся з давнини, наприклад: «Слово о полку Ігоревім» – видатна пам'ятка доби Київської Русі. Пам'ятка у цьому значенні –  це і стародавній літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда. Є й вужчі значення цього слова, наприклад у діалектах: в пам'ятку, на пам'ятку, що відповідає літературному — на пам'ять, на згадку.

Пам'ятка — це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся. Пам'ятки бувають рухомі й нерухомі. До нерухомих належать розташовані просто неба пам'ятки архітектури та монументального мистецтва.

Рухомі — це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні вироби, рукописи, книжки, документи.

Дослідженням нерухомих пам'яток займається пам'яткознавство. Рухомі

вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством, а також музеєзнавством, архівознавством тощо.

У реченнях опису пам'ятки (предмета) «відомим» є назва предмета та його частин, «новим» — ознаки.

Опис пам'ятки історії та культури може бути складений у науковому, діловому або художньому стилях.

4. Як працювати над вибірковим переказом тексту.

1. Прочитайте текст.

2. Визначте його тему й основну думку.

3. Вдумайтеся в тему, запропоновану для вибіркового переказу.

4. Виберіть із тексту матеріал, необхідний для розкриття теми (він може

знаходитися в різних місцях тексту).

5. Визначте основну думку переказу.

6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення.

7. Випишіть слова-терміни.

8. Складіть план переказу.

5. Прочитайте текст.

МИХАЙЛІВСЬКИЙ   ЗОЛОТОВЕРХИЙ МОНАСТИР


 

         Відбудова Михайлівського Золотоверхового монастиря в Києві – знаменний факт життя столиці. Зведена споруда є реставраційною копією давньоруського храму, у XVIII столітті відбудованого в стилі бароко. Нинішній вид відтворює стан споруди на середину XVIII віку.

         Відновленню монастиря передували палкі суперечки. Варто чи не варто реставрувати монастир, бути чи не бути в Києві ще одному храмові? За цією суперечкою стоїть серйозна проблема. Адже сучасна наука заперечує можливість відтворювати в натуральних розмірах повністю зруйновані пам’ятки. Така думка зафіксована в кількох міжнародних документах.

         Проте існує й інша точка зору. Віднову зруйнованих пам’яток можна розглядати як відродження загальнонаціональних цінностей. Така відбудова пробуджує національну свідомість, згуртовує націю.

         Відомо, що національна культурна спадщина українців протягом ХХ ст. зазнала страхітливих руйнувань. Передусім знищувалися ті твори архітектури та мистецтва, які становили каркас духовності українського суспільства. Безперечно, до таких національних святинь належить київський монастир Святого Архістратига Михаїла, названий Золотоверхим.

         Київський    князь   Святополк  Ізяславович був охрещений  Михайлом. Тож на честь свого патрона князь звів мурований Михайлівський храм за взірцем Успенського собору Печерської лаври. Символічно, що храм було закладено 11 липня 1108 року, у роковини смерті княгині Ольги.

         Це був хрещатий в основі храм з однією позолоченою банею, від чого походить назва «Золотоверхий». Собор було збудовано з каміння і плінфи, а оздоблено – мозаїками і фресками.

         Від початку XVII ст. в монастирі проводилося значне будівництво. Поряд із собором звели дерев’яну трапезну. Коштом Богдана Хмельницького наново позолотили баню. Іконостас у Михайлівському Золотоверхому соборі замінюють на інший, подарований гетьманом Іваном Скоропадським. Собор розширили, перебудували. Він став семиверхим, оздобленим у стилі бароко. Ще пізніше звели муровану триярусну дзвіницю.

         Разом із Софійським монастирем Михайлівський монастир утворював унікальну у світовій архітектурі композицію, коли два храми були поставлені один напроти другого, з двох боків замикаючи вулицю, що їх сполучала. Обидва ансамблі панували в панорамі Києва і уособлювали священний центр міста. (З журналу) (300 сл.)

6. З’ясуйте тип і стиль мовлення тексту.

7. Лексична робота.

Реставрація - відновлення чогось у первісному вигляді.

Копія - точне відтворення, що відповідає оригіналові.

Бароко - стиль у європейському мистецтві та архітектурі, відрізняється просторовим розмахом, плавністю й складним поєднанням криволінійних форм, злиттям об'ємів у динамічну масу, багату на скульптурний декор. Каркас - переносно: основа.

Патрон - покровитель, захисник.

Архістратиг - старший воєначальник.

Плінфа - тонка плитчаста цегла.

Фреска - живопис на вологій штукатурці.

Мозаїка - зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів, смальти, керамічних плиток.

Трапезна - монастирська їдальня.

Дзвіниця - баштоподібна мурована (рідше дерев'яна), переважно культова, споруда зі дзвонами.

8. Доберіть синоніми до слів:

Баня (купол, маківка, арка, шатро).

Зафіксувати (занотувати, закарбувати).

Унікальний (неповторний, рідкісний, винятковий, особливий).

Взірець (приклад, зразок, ідеал).

9. Складіть  план до тексту.

10. Повторно прочитайте текст.

Домашнє завдання: 

1. переказувати текст за складеним планом, 

2. тема 3, ст. 187-189, 

3. впр. 401-403 усно


03.10.2022

Запрошую вас на 1, 2 онлайн урок згідно розкладу груп (посилання вище)

Тема "Прості й складні речення (повторення), двоскладні й односкладні"


28.09.2022

Запрошую 1 підгрупу на перший онлайн-урок

Інформація для 2 підгрупи

Тема. Розвиток зв’язного мовлення . Різновиди аудіювання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне). Особливості будови опису пам’ятки історії та культури.

Пригадайте:
— які види мовленнєвої діяльності ви знаєте?
— що називається аудіюванням?
— з якою метою сучасній людині необхідні навички аудіювання?

Основою спілкування є аудіювання. Для представників багатьох професій  уміння швидко й правильно сприймати-розуміти усне мовлення для виконання службових обов’язків є найнеобхіднішим.

Аудіювання — це вміння слухати, сприймати, аналізувати й відокремлювати потрібну інформацію. Але воно не лише полягає в запам’ятовуванні основної інформації та подальшому її відтворенні, а передбачає також уміння сприймати красу слова, тобто мову як естетичну категорію, і розуміти практичне значення висловлювань. Таким чином, сприйняття тексту має бути якомога повнішим і різноплановішим, приносити максимальну користь.

Важливою особливістю аудіювання є одноразовість, неповторюваність цього виду мовленнєвої діяльності в природних умовах спілкування. Тому вчені  розрізняють репродуктивне  і продуктивне аудіювання.  У природній ситуації спілкування  співрозмовники вдаються до  продуктивного аудіювання. Умовою аудіювання  репродуктивного є повторюваність усної інформації. У шкільній практиці до репродуктивного аудіювання вдаються в процесі підготовки до  переказів і творів.

Сприймати  усно передавану інформацію  можна глобально,  докладно, критично.

Ознайомлювальне (глобальне) аудіювання потребує від слухача цілісного сприйняття змісту повідомлення, вміння визначити його тему, основну думку, поділити текст на смислові частини, розрізняти композиційні елементи.
Докладне аудіювання передбачає найповніше, деталізоване
сприймання змісту повідомлення, усвідомлення смислу кожного
з його елементів.
Критичне аудіювання ґрунтується на глобальному й докладному, воно потребує висловлювання власної думки стосовно почутого, своєї мотивованої згоди чи незгоди з певним твердженням, критичного осмислення сприйнятого на слух.

Прочитайте  текст

Одним із символів Полтави є Біла альтанка. Розташована вона в центрі міста, на Соборному майдані. Ця оригінальна пам'ятка має своєрідну форму: виконано її у вигляді колонади, яку увінчує кінська підкова. Полтавці і гості міста люблять Білу альтанку і вважають її, згідно з результатами опитувань, одним із найголовніших туристичних об'єктів обласного центру. Без знімків на фоні альтанки не обходиться практично жодна весільна та туристична фотосесія. Випускники шкіл та вишів традиційно щороку приходять сюди зустрічати свій перший дорослий світанок. Секрет популярності споруди простий: у всі часи існування Біла альтанка не втрачала ні шарму, ані самобутності. Історія Білої альтанки на Івановій горі, як звалась колись ця місцевість, з'явилася 1909 року. Відкриття приурочили до 200-річчя перемоги російського війська над шведською армією у Полтавській битві. Раніше територія, де збудували Білу альтанку, була частиною Полтавської фортеці, тут колись проходили земляні вали Подільського бастіону, насипані для охорони міста від ворожих нападів. Під час Другої світової війни альтанку демонтували. На пагорбі, де вона стояла, розташувалися артилерійські дивізіони німецьких військ. Другу Білу альтанку на попередньому місці спорудили і відкрили 1954 року. Автором її проєкту був головний архітектор повоєнної Полтави Лев Вайнгорт. Пам’ятка – це вісім колон, встановлених півколом, вгорі підтримують ажурний вінок, що нагадує подкову.На вінку напис - це цитата з Наталки-Полтавки І. П. Котляревського: - "Де згода в сімействі, де мир і тиша, Щасливі там люди, блаженна сторона ". Зовні альтанка нагадує підкову.

Чому Біла альтанка має саме такий вигляд? Витоки легенди, яка це пояснює, сягають початку 18 століття, коли тут відбулася одна з великих битв Північної (російсько-шведської) війни.

В оповіді йдеться про те, що на цьому місці один із місцевих полтавських ковалів підкував коня російському цареві Петрові Першому.

  Як і будь-яка інша пам’ятка, Біла альтанка охороняється законом. Біля неї не можна смітити, руйнувати, робити написи, робити іншу шкоду. Тому що  Біла альтанка – пам’ятка історії та культури, яка поєднує в собі історичність, красу та загадковість.

Дайте відповідь на питання:

1) питання на цілісне сприйняття змісту повідомлення:

-        визначте тему тексту, основну думку,

-        на які смислові частини можна поділити текст?

       2) питання на деталізоване сприймання змісту повідомлення, усвідомлення смислу кожного з його елементів :

               - де розташована Біла альтанка?

               - яку форму має Біла альтанка?

               - як ставляться полтавці і гості міста до цієї пам’ятки?

               - у чому секрет популярності споруди?

               - коли було відкрито споруду?

               - що знаходилось на території до спорудження Білої  альтанки?

              - що трапилось із пам’яткою під час Другої світової війни?

              - коли відкрили Білу альтанку вдруге?

             - хто автор нової споруди Білої альтанки?

             - чому споруда, за легендою має саме такий вигляд?

3) питання на висловлювання власної думки стосовно почутого, своєї мотивованої згоди чи незгоди з певним твердженням, критичного осмислення сприйнятого на слух:

               - що вас найбільше здивувало у прослуханому тексті?

              - чи згодні ви з тим твердженням, що Біла альтанка – це символ Полтави?

                - а вам подобається Біла альтанка? Чому?

Словникова робота

-        Які слова є ключовими в цьому тексті? (Біла альтанка, пам’ятка)

-        Яке лексичне значення слова «пам’ятка»?

-        Скористайтесь смартфонами. Наберіть у пошуку «Гугл»

Академічний тлумачний словник української мови    http://sum.in.ua/

У віконечко введіть слово «пам’ятка»

- Скільки значень у цього слова? Як називаються такі слова?

 1. розм. Предмет, що служить нагадуванням про кого-, що-небудь. [Йоганна (здіймає намисто з шиї і подає з поклоном Марції):]

2. Предмет матеріальної культури минулого. Земля ховає від нас найцінніші історичні пам'ятки, і лише наполеглива копітка праця археологів відкриває їх, примушує розповідати про далеке минуле людства. Комісія передусім хотіла дізнатися про всі старовинні пам'ятки, що збереглися в південно-західному краї: древні церкви, замки, первісні вали, могили, городища...

Не плутайте значення слів: пам’ятка і пам’ятник.

-        Як називаються такі слова? (пароніми)

          Текст, який ви прочитали, є описом пам’ятки культури та історії.

Давайте на прикладі цього тексту сформулюємо особливості будови опису пам’ятки історії та культури. З яких частин складається опис пам’ятки історії та культури?

1.Розповідь про пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ  змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою).

 2.Опис пам’ятки, її форми, складових частин.

3.Роздуми щодо пам’ятки – про  її роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її.

Домашнє завдання: скласти усно опис пам’ятки історії та культури (на ваш вибір)



26.09.2022

Запрошую 2 підгрупу на другий онлайн-урок

Інформація для 1 підгрупи

КОНСПЕКТ ПРОЧИТАНОГО НАУКОВО-НАВЧАЛЬНОГО ТЕКСТУ. ТЕМАТИЧНІ ВИПИСКИ

1.    Перегляньте відеоурок   


Конспект — це стислий письмовим виклад змісту прочитаного чи прослуханого тексту. Конспект дає змогу його автору одразу чи через деякий час швидко відновити в пам’яті зміст тексту. Для конспекту характерна змістова, смислова і структурна цілісність.

Етапи роботи

Підготовку конспекту можна розбити на такі етапи:

Етап 1. Виділяють смислові частини (інформація, що стосується однієї мікротеми).

Етап 2. У кожній смисловій частині формують тему з опорою на ключові слова і фрази.

Етап 3. У кожній частині виокремлюють головну й додаткову інформацію.

Етап 4. Фіксування головної інформації в конспекті.

Види конспектування

Конспектування може бути трьох видів:

• конспектування своїми словами;

• конспектування лише за допомогою цитат, які передають зміст тексту;

• змішане конспектування (своїми словами, застосовуючи окремі влучні цитати).

Конспект є корисним тільки тоді, коли в ньому записано найбільш істотне, основне. Конспектування розвиває розум, тренує пам'ять і сприяє закріпленню знань. Переписувати чужий конспект не тільки безглуздо, а й шкідливо.

Тематичні виписки

Виписки є спрощеною формою конспекту, за якої з усього тексту вибирають те, що стосується досліджуваної теми чи побічно з нею пов’язане, і занотовують у формі окремих, не пов’язаних один з одним логічно записів.

Тематичні виписки з тексту роблять звичайно дослівно, у вигляді цитати. При цьому вибирають найбільш важливі, вагомі вислови, основні ідеї. Після кожної цитати, запозиченого висловлення мусить бути посилання на автора й джерело.

Домашнє завдання: ст. 187, впр. 399


21.09.2022

Словосполучення. Будова і види словосполучень за способом вираження головного слова.

1. Пригадайте теоретичний матеріал

Залежне слово з головним може поєднуватись у словосполученні безпосередньо (мокрим снігом, купа паперу, зачинати жнива) або за допомогою прийменників (збудитися зі сну, побігла від криниці, мокрий від дощу).

Залежно від того, якою частиною мови виражене головне слово, розрізняються такі типи словосполучень:
1) іменні:

— іменникові: хоробрий воїн, музика смутку, віра в силу;
— прикметникові: страшенно гордий, блідий з переляку;
— займенникові: кожний з них, абикому з присутніх;
— числівникові: до трьох мільйонів, другий за списком;
2) дієслівні: розпитує вчителя, опустити очі, погомоніти перед сном, засипаний травою, повернувши ліворуч;
3) прислівникові: недалеко від села, зовсім непомітно, високо над дахом.

Способи зв'язку слів у словосполученні

Залежно від характеру підрядного зв'язку між головними і залежними словами розрізняють три способи зв'язку слів у словосполученні: узгодження, керування і прилягання.

Узгодження — такий спосіб підрядного зв'язку між словами, коли залежне слово вживається в тому ж роді, числі, відмінку, що й головне.

У словосполученнях, утворених способом узгодженняв ролі головного слова виступають  іменники, займенники, а в ролі залежного — прикметники, дієприкметники, займенники та числівники.

Керування — такий спосіб підрядного зв'язку, при якому залежне слово ставиться в тому відмінку (з прийменником чи без прийменника), якого вимагає головне слово.

Приклад:

допомагати (кому?) матері,
підійшли (до кого?) до нас,
надіятися (на кого?) на себе.

У словосполученнях, утворених способом керування, в ролі головного слова вживаються дієслова, іменники, прикметники, дієприкме тники та прислівникив ролі залежного — іменники та займенники.

Прилягання — такий спосіб підрядного зв'язку, при якому залежне незмінюване слово поєднується з головним лише за змістом.

Приклад:

прийшли надвечір,

дивиться уважно,

надзвичайно цікавий.

У словосполученнях, утворених способом приляганняу ролі головного слова вживаються дієслова, прикметники або дієприкметникиу ролі залежного — прислівники, дієприслівники та неозначена форма дієслова.


2. Творче списування. Виписати словосполучення. Позначте головне і залежне слово.

Рідна домівка, рідне гніздо – так у народі називають батьківську хату як особливе місце для людини.

3. Згрупуйте словосполучення залежно від частини мови, якою вира­жено головне слово; позначте головні та залежні слова.

 Любов до людей, захист Вітчизни, щастя жити, їхати відпочивати, знайомий з розповіді,  буду любити, вірити людям, пізно ввечері, сильний вірою, гарний собою, розповідь про нього, плавати на катері, повертаючи книгу.


4.  3 поданими словами утворіть прості словосполучення, добираючи до них відповідні слова з дужок.  Позначте головне і залежне слово.

1. (Суспільний, громадський, громадянський) обов'язок. 2. (Су­спільне, громадське) становище. 3. (Закривати, зачиняти) двері. 4. (За­плющувати, закривати) очі. 5. (Одержувати, отримувати) інформацію. 6. (Незнайомий, необізнаний) з правилами руху. 7. (Робочий, робітни­чий) одяг.

5.  Випишіть лише лексичні (стійкі) словосполучення. З трьома з них складіть речення.

За тридев'ять земель, у далекій країні, кинути лихом об землю, як у рот води набрати, нічим не журиться, прикусити язика, потрапити в халепу, статися несподівано, як сніг на голову, ні пари з вуст, постій­но мовчати, страх проймає, боїться всього.

6. Творче конструювання. Складіть і запишіть словосполучення, в яких подані слова виконували б роль головного. Два розберіть за схемою.

Повен, дружній, поважати, повага, зустріч, добре, милуватися, хтось, мрія.

 Домашнє завдання: у підручнику ст. 24, у зошит записати послідовність синтаксичного розбору с/с, впр. 40



19.09.2022

Словосполучення. Будова і види словосполучень за способом вираження головного слова.

1.      Пригадайте, що ми знаємо про  словосполучення ? 

2.      Запишіть речення.

Танцює дощик у калюжі своїми срібними ногами.     (І.Світличний)

            Як автор передає своє ставлення до описуваного?

            Виписати словосполучення і розібрати їх: (вказати головне і залежне слово)

танцює у калюжі,

танцює ногами,

срібними ногами, своїми ногами.

Отже, словосполучення складається з  головного і залежного слова. Слова у словосполученнях зв’язані між собою? Чим?  Як?(За змістом і граматично). Що забезпечує граматичний зв’язок? (Закінчення і прийменник).

            Отже,   висновок: словосполучення – це сполучення двох або більше повнозначних  слів, пов'язаних  за змістом і граматично. Одне є головне, інше – залежне.                                                      

 3.      Запишіть  сполучення  слів : 

 Біля дошки,   буду говорити,   вони подякували,  на сонці,  більш сильний,   цвіте липа,  батьки і діти,    квіти і трави,   чесати язика,   накивати п’ятами.

 

Чому я написала сполучення слів, а не словосполучення ?

Отже, які сполучення слів не є словосполученням ?

  

4.      Розподільний диктант. (Віднесіть словосполучення до іменних, дієслівних чи прислівникових)

Ходити до школи, виноградний сік, високий будинок, мокрий від дощу, п’ять білетів, гарно заспівав, швидше за мене, почуваю гордість, надзвичайно добрий.       

 

5.      Проблемно-ситуативне завдання  - запишіть у зошит правильний варіант

Уявімо, що ви вчителі, і вам треба виправити помилки.  

  Нам не вдається запобігати (помилок) помилкам.

  Ми прийшли до пам’ятника (Т.Шевченка)  Т.Шевченкові.

  Директор парку дякував (школярам) школярів за допомогу.

 

6.      Виписати і розібрати словосполучення:

Іде гроза дзвінка і кучерява

Садам зомлілі руки цілувать.  (Л.Костенко). 

 

 Домашнє завдання: &3 ст. 20-23, впр. 39

 


14.09.2022

Чекаю вас на  онлайн уроці згідно вашого уроку ( 1/2 урок залежно від групи)




12.09.2022

Чекаю вас на  онлайн уроці згідно вашого уроку ( 1/2 урок залежно від групи)

посилання вище

07.09

РМ№ 1. ПОВТОРЕННЯ ВІДОМОСТЕЙ ПРО ТЕКСТ, СТИЛІ, ЖАНРИ Й ТИПИ МОВЛЕННЯ, ВИМОГИ ДО МОВЛЕННЯ, СИТУАЦІЮ СПІЛКУВАННЯ; ЗАСОБИ МІЖФРАЗОВОГО ЗВ'ЯЗКУ В ТЕКСТІ

ПРИГАДАЙ І ЗАПАМЯТАЙ!

Текст — це група речень, об’єднаних темою та головною думкою.

Речення в тексті розташовані в послідовності, яка потрібна для розкриття теми.

Речення тільки висловлює якусь думку. Висловлена ж у тексті думка має розвиток за рахунок того, що кожне речення до вже відомого додає щось нове.

Ознаки тексту такі:

пов’язаність речень за змістом (темою);

наявність головної думки, її розвиток;

певна послідовність речень;

зв’язок речень між собою за допомогою

займенників, синонімів, повторів,

спільнокореневих слів, сполучників.

 

1.     Лабораторія юного дослідника

► Виконати порівняльний аналіз записів обох текстів, пригадавши його основні ознаки. У якому з них речення зв’язані між собою? До якого з них можна дібрати заголовок? - запиши

Текст 1

Надзвичайна мова наша є таємницею. У ній всі тони й відтінки, всі переходи звуків від твердих до найніжніших... Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук — то подарунок, все крупно, все зернисто, як і самі перла. І справді, лише слово часом дорогоцінніше самої речі (В. Сухомлинський)

Текст 2

Мова для будь-якого народу стає ніби другою природою, що органічно оточує його, живе з ним всюди й завжди, без неї, як і без сонця, повітря, людина не може існувати. Земля дитинства, стежка ранньої юності. Кому не снилися вони в далеких мандрівках, хто не відчував їхнього поклику. Надзвичайно різноманітний світ нашої планети.

2.     Робота з текстом

► Виразно прочитати. Визначити тему та головну думку тексту. Проаналізувати структуру тексту.

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Як ту мову забувати,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

У тій мові ми співали,

В ній казки казали,

У тій мові нам минувшість

Нашу відкривали.

От тому плекайте, діти,

Рідну нашу мову,

Вчіться складно говорити

Своїм рідним словом!

С. Воробкевич

ЗАПАМЯТАЙ!

Тема тексту — це те, про що (або про кого в ньому йдеться), тобто його зміст.

Розвиваючи тему, автор тексту переходить від однієї частини думки до іншої.

Частина однієї загальної теми називається мікротемою. Мікротема розкривається в кількох реченнях.

Речення в тексті пов’язані граматично. У текстах для граматичного зв’язку речень використовуються лексичні повтори, антоніми, займенники, сполучники, прислівники, описові звороти.

Лексичні повтори — це повторення одного і того ж слова в тексті.

Синоніми — це слова, близькі за значенням.



3.     Дослідження-відновлення

► Розглянути таблицю, заповнити порожні рядки. Від чого залежить стиль наших висловлювань? – таблицю запиши


► Визначити стильову належність кожного з поданих нижче уривків, свою думку записати.

·        Текст 1

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

Про Раду з питань мовної політики

З метою активізації роботи, пов’язаної з формуванням мовної політики, постановляю:

1. Утворити при Президентові України Раду з питань мовної політики.

2. Затвердити персональний склад Ради (додається).

3. Затвердити Положення про Раду з питань мовної політики при Президентові України (додається).

Президент України

24 лютого 1997 року № 164/97

·        Текст 2

Текст — це одиниця вищого порядку, ніж речення; об’єднання кількох речень, що характеризуються смисловою, структурною, граматичною завершеністю і відповідним ставленням мовця до змісту висловлювання.

Текст може бути надрукований, написаний чи зафіксований на магнітофонній стрічці, платівці, в пам’яті. Але незалежно від форми вираження він завжди повинен мати смислову цілісність, завершеність, взаємозв’язок і взаємообумовленість усіх його компонентів. Правильно оформлений текст завжди відзначається цілісністю теми, змісту й головної думки (З підручника).

·        Текст 3

Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути родинному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.

Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!

Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така (К. Мотрич).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ст. 181-183 у підручнику, впр. 396


05.09

8В клас чекаю на вас на 1 уроці (Ігрупа)  о 8.30 і 2 уроці (ІІгрупа) о 9.30. 

Посилання вище. До зустрічі

Немає коментарів:

Дописати коментар