ФОЛЬКЛОРНІ СВІДЧЕННЯ ПРО РОЗВИТОК СІЧІ -
ТАНДЕМ ІСТОРІЇ ТА ЛІТЕРАТУРИ
«КАРАНТИН ПО-КОЗАЦЬКИ»
В цьому році в наше життя стрімко увірвалось слово — карантин. Воно походить з італійської мови і означає «час, що триває сорок днів». Карантин це відомий не одне століття метод боротьби з розповсюдженням пошесних хвороб.
Міста Європи XIV століття потерпали від епідемії чуми. На той момент люди вже мали розуміння, яке лихо можуть принести заражені чумою судна, які прибували з азійських та африканських портів. Дивним чином, лише Венеція ще не зазнала цієї біди, але всі розуміли що початок епідемії у місті це було лише питанням часу. Щоб цього не сталося, міська рада ввела правило, згідно якому кожне судно, яке прибувало в порт, мало простояти на якорі в морі 40 діб. Такий метод виявився досить дієвим тож його почали використовувати і в інших країнах.
Одна з найстрашніших в історії людства хвороб не оминула й нашого краю. Свого часу українські козаки були серед тих, хто не давав поширюватися її епідеміям.
Відомо, що територія Запорозької Січі зазнала особливо великих втрат під час епідемії чуми у 1673 р. Уже тоді козацька рада прийняла рішення про відокремлення заражених куренів, що було прогресивним явищем. Але, незважаючи на всі заходи, епідемія продовжувала поширюватися. Під час Визвольної війни Богдан Хмельницький видав наказ про ізоляцію заражених населених пунктів. На дорогах до них було встановлено загороджувальні пости із шибеницями: всі, хто наважувався вийти із зараженої місцевості, тут же були повішеними.
У ХVІІІ ст. епідемії тривали. Особливо спустошливою була епідемія 1750 р. За розпорядженням кошового отамана було збільшено кількість застав, заборонено рух людей через перевіз на Дніпрі. Був розроблений план заходів щодо боротьби з епідемією: повідомляти про нові випадки хвороби, заражені населені пункти оточувати заставами з вогнищами, хворих зводити на огороджені пустирі, а їх будинки і речі спалювати, посланців і кур’єрів затримувати на карантин, а їхні листи тричі переписувати тощо. Однак, незважаючи на всі вжиті заходи, кількість померлих на Запорожжі була значною.
Через 10 років — у 1760 р. двоє чумаків, які поверталися з Криму, раптово померли біля Січі, що спричинило нову епідемію чуми. Кошовий отаман наказав негайно зачинити всі крамниці, шинки, майстерні. Також було видано наказ про особливі заходи безпеки, збільшення кількості застав і караулів. Усі хворі козаки, незважаючи на зимові морози, були переселені з Січі у степ, де майже всі вони померли. Це були досить жорсткі заходи, але вони себе виправдали: у грудні 1760 р. епідемія ущухла.
Всю документацію, яка приходила на Січ, проносили над вогнем свічки. Таким чином робилася певна дезінфекція. Листи також могли вимочувати в оцті й навіть натирали часником. До того ж, на Січі в канцелярії, була окрема «чумна» комора, де листи обов’язково мали пройти «карантин», перебуваючи в ізоляції певний час.
Слід зазначити, що карантинні заходи застосовувалися на Запоріжжі і в ті періоди, коли не було свідчень про епідемії. Прибулі кораблі двадцять днів стояли за версту від Січі на карантині, а лише потім отримували дозвіл на пересування.
Крім загальних заходів, здійснюваних козацькою старшиною, прості січовики також дотримувалися певних вимог, спрямованих захистити їх від інфекційних хвороб. Зокрема, вони обробляли свої сорочки та шаровари, руки та ноги дьогтем, що слугувало своєрідною дезінфекцією. Коням також змащували – копита та хвости. Дьоготь – найпопулярніший дезінфектор того часу. Ще один засіб дезінфекції — горілка. Відразу, після поховання померлих побратимів, козаки мали повністю обтерти оковитою своє тіло. Так само для дезінфекції використовували цибулю, різні пахучі трави. Дезінфікувати намагалися тим, що пускали дим у хату, заражені хати або курені спалювали разом із усім майном. Дезінфекцією та лікуванням займались, так звані, діди-січовики. Це старі досвідчені козаки. Для попередження епідемій відходи у сміттєвих ямах запорожці пересипали вапном.
Карантин та карантинні заходи не є панацеєю від розповсюдження інфекційних хвороб, але вони, певним чином призупиняють їх поширення. Отже, холері, чумі, тифу, вошам та іншій популярній живності в ті часи був поставлений достатньо серйозний бар’єр. Козаки в свою чергу пильно за цим стежили, адже життя та здоров’я завжди в пріоритеті.
Підготувала Інна Омельчук
Цікаві факти про козаків
Козаком міг стати будь-хто із бажаючих, якщо він: вільна і незалежна людина; сповідує православну віру; говорить українською мовою; пройшов військове навчання.
Козаки на Січі знаходили побратимів, за яких ладні були віддати життя. Подейкують, що був у них навіть особливий ритуал, під час якого воїни обмінювались власними натільними хрестами. Це означало вірність товаришів один одному.
Закони на Січі були досить суворими. За крадіжку чи вбивство одного з побратимів козак платив життям: його могли поховати живцем разом з небіжчиком або бити кийками, що часто теж закінчувалось смертю.
Про характерників казали, що їх «ні вогонь, ні вода, ні шабля, ні звичайна куля, крім срібної, не брали», і що вони «могли відкривати без ключів замки, переходити через річку по сукняній повсті чи циновках з лози, брати в голі руки розпечені ядра, бачити за кілька верств довкола себе, перебувати на дні ріки, влазити і вилазити з туго зав’язаних і навіть зашитих мішків, «перекидатись» у котів, перетворювати людей у кущі, вершників – на птахів, залазити у звичайне відро і плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств»…
Подейкують, що козаки добрались і до Америки. Джон Сміт, один із засновників першого британського поселення на американському континенті, трохи раніше брав участь у католицькій боротьбі проти татар та турків. Під час одного з боїв він потрапив у полон, звідки його врятували козаки. Згодом він гостював на Січі, а потім повернувся до Англії, куди запросив і запорожців. Якраз у цей час британці вирішили заснувати першу колонію в Америці. Кажуть, Джон Сміт вирушив у подорож, прихопивши із собою кілька козаків, які виявили бажання.
Немає коментарів:
Дописати коментар